Skip to main content
Tax

Het circus van de CO2-uitstoot

By 15 november 2019No Comments

We willen ons hier niet aansluiten bij de huilende wolven die u een slecht gevoel willen aanpraten telkens u uw wagen start. Laat anderen maar per zeilschip tergend traag de verkeerde richting uitvaren, zullen we maar denken… Waar we het wel willen over hebben, is het imbroglio rond de nieuwe bepalingen van de CO2-uitstoot. We zijn tegenwoordig gezegend met niet alleen de oude NEDC 2.0 getallen, maar ook met de nieuwe (strengere) WLTP-waarden. Nu wil het geval dat het uiterst gevaarlijk is in fiscaliteit die twee door elkaar te gaan husselen. U riskeert voor een zuinige stadswagen ineens de kost van een benzineslurpend bakbeest te gaan betalen. Het is gekend dat de vastheid die vroeger geboden werd door het inschrijvingsbewijs, nu ook verleden tijd is. Waar kan u dan wel terecht?

Bij https://mobilit.belgium.be/nl onder “Mijn voertuig, mijn plaat”. Na het invullen van het chassisnummer krijgt u de van toepassing zijnde getallen en u krijgt er nog gratis de Euronorm-vermelding bovenop, handig om te weten of u straks nog de talrijke LEZ-gebieden in kan of niet… Cruciaal in ons verhaal: tot eind 2020 mag de gunstigere NEDC 2.0 in fiscalibus gebruikt worden, daarna is het uit met de pret… Nu ja, pret? Vanaf 1/1/2020 is een nieuwe formule van kracht om te berekenen hoeveel procent uw wagen aftrekbaar is. Een klein voorbeeldje: een SUV op benzine kan vliegen van 70% naar 36,4%, maar gelukkig is de ondergrens 50% (tenzij bij hele zware bakken). Maar bijna een derde van de aftrekbaarheid is dus foetsie!

Auteur: Jan Baert (5 november 2019)