Iemand met een nieuw idee wordt als gek aanzien,
tot het idee lukt …

Mark Twain, Amerikaans schrijver, laat negentiende eeuw



Vorige pagina


Nieuwe hybridewagens en dito aftrekregels

10/11/2017

In IJsland zeggen ze: “Bevalt het weer u hier niet, wacht dan 5 minuutjes” , want een echt standvastig klimaat, hebben ze daar niet. We zouden parafraserend bijna kunnen zeggen: “Bevalt de fiscaliteit in België u niet, wacht 24 uur”… Maxime’s artikel zal u daar enkele treffende voorbeelden van geven, maar hieronder alvast een voorsmaakje.

Het Zomerakkoord reduceerde de fiscale voordelen van alle hybrides nogal drastisch. Maar in de definitieve versie zouden die intenties enkel nog betrekking hebben op de “stekkerhybrides” (wagens met batterijen die via laadpalen/stopcontacten opgeladen worden in plaats van via remenergierecuperatie en zo). En er is daarenboven niet langer sprake van een minimale batterijcapaciteit van 1 kWh per 100kg wagen, maar wel van “slechts” 0,6. Haalt de wagen dat niet, dan geldt hij fiscaal als benzine of diesel, niet langer als hybride. Alle nieuwe hybrides vanaf 2018 (een wagen die besteld werd in 2017, blijft een “2017-wagen”), vallen onder de nieuwe regels, zij het dat die maar uitwerking zullen hebben vanaf 2020.

Ook het fiscale walhalla om 120% te mogen afschrijven op elektrische wagens, wordt wat getemperd: harder dan 100% zal niet meer kunnen.
Een laatste wijziging: hard om slikken zal het ook zijn voor eigenaars van gulzige benzine- of dieselslurpers: wagens met meer uitstoot dan 200g/km zullen nog slechts voor 40% mogen afgetrokken worden in plaats van 50%. Dat betekent op een wagen van € 50.000,00 toch snel een € 1.250,00 minder fiscaal plezier, op de aankoop alleen al…

Auteur: Jan Baert